Varsel om prøvespunting 3 steder i Otta sentrum og avstenging i område ved Otta skole

Otta sentrum har utfordringer med flom, og store deler av sentrum og Øya industriområde er flomutsatt. Problemene med flom i Otta sentrum er blant annet foreslått løst med oppgradering av eksisterende flomsikring og noe ny sikring. Oppgraderingen innebærer å heve og tette flomverket med spunt i kombinasjon med betong. Dokumentene i saken finner en her: https://www.sel.kommune.no/tjenester/flomsikring-av-otta-sentrum/

For å gå videre med prosjekteringen, og finne ut om sikringstiltakene er gjennomførbare er det nødvendig å gjennomføre prøvespunting. Prøvespuntingen har som formål å se på om stålspunt (stålprofiler) er mulig å få vibrert, trykket eller banket ned til 10 m under terrengoverflata. Lengden målt langs bakkenivå er også 10 m.  rbeidet er viktig for å sikre et best mulig grunnlag for arbeidet med å flomsikre sentrumsområde, spunt har som formål å redusere grunnvannsstrømning inn mot sentrum ved flom.

Prøvespunting

Det er inngått kontrakt med Fundamentering AS (FAS) for dette arbeidet. Arbeidene vil i hovedtrekk være utført i løpet av to dager på hvert sted. Spuntingen vil medføre støy som vil variere etter hvordan grunnforholdene er og hvilket utstyr som brukes. Prøvespunting vil utføres med en beltegående spuntrigg «ombygd gravemaskin» på ca. 45 tonn. Utstyret er stort, og det er viktig at alle respekterer sperringer som blir satt opp.

Når:

Arbeidet vil bli utført i uke 1 og 2 i 2024. Arbeidene vil foregå fra kl. 0700-1800.

Sted:

Det er nødvendig med prøvespunting på tre utvalgte steder, se vedlagte kart (PDF, 3 MB).

• Ved Gamle Otta skole mot Otta elva. Området ved gamle Otta skole vil også bli brukt til riggområde i disse to ukene, se nærmere beskrivelse under av dette.
  • Mellom Otta skole og Otta ungdomsskole.
  • På eiendom Gnr. 225 Bnr. 1, mellom baksidevegen og Skansen sør for campingplassen.

Ved gamle Otta skole:

Oversiktskart gamle Otta skole - spuntingsarbeid - Klikk for stort bildeBlå: Fysisk stenging av inngang Grønn: Riggområde Rød: Spunting

Ved gamle skole i Skulegata vil det være riggplass i tillegg til at det skal spuntes 10m nede mot Otta elva. Riggplassen vil være avstengt i hele anleggsperioden dvs. i uke 1 og uke 2. I tillegg vil gjennomgangen på den gamle skoleplassen bli stengt av i perioder. Ved lossing av materiell og utstyr blir hele skoleplassen stengt, og når det spuntes.

Innkjøringen fra Solvang ungdomshus og inngang fra Olav Bismos gate blir stengt. Når det ikke er løfting av utstyr, men bare lagerplass vil det åpnes for gjennomgang. Lossing av varer er tenkt 05.01.2024 og spunting ved gamle Otta skole 08.01.2024 i tillegg blir området sperret noen timer når det lastes spunt for de 2 andre lokalisasjonene.

Framdriftsplan:

FAS Prosjekt: Otta prøvespunting