Vaksinering  mot apekopper

Våren 2022 ble det oppdaget et utbrudd med apekopper forårsaket av et orthopox-virus. Sykdommen er som regel mild og selvbegrensende, men mer alvorlige tilfeller kan forekomme. Smittespredning skjer i hovedsak ved nær kontakt med en smittet. I dette utbruddet er flest tilfeller sett sammenheng med seksuell aktivitet, hovedsakelig blant enkelte grupper av menn som har sex med menn (MSM).

Vaksinen som brukes mot apekopper kan gis før og etter smitte, og det antas at den kan forebygge sykdom og alvorlig sykdomsforløp.

Kommunene har ansvar for vaksinasjon av sine innbyggere som oppfyller bestemte kriterier ut fra økt risiko for smitte.

Foreløpig er det svært begrenset tilgang på vaksinen, dermed er det en streng prioritering rundt bruken av de tilgjengelige dosene. Vi har derfor et interkommunalt samarbeid der Lillehammer kommune tar seg av vaksineringen: https://www.lillehammer.kommune.no/vaksinering-mot-apekopper.6591770-172351.htm

Vaksinen tilbys nå til menn eller transpersoner som har sex med menn, OG som har risikoatferd (hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex), OG som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia siste 24 måneder

Personer som tilhører denne risikogruppen og ønsker vaksine kan kontakte fastlegen sin direkte for å innhente den nødvendige dokumentasjon for å medbringe dette til vaksinasjon som vil foregå på Lillehammer.

Her kan du lese folkehelseinstituttets informasjon om vaksinering mot apekopper.

Vaksinering - illustrasjonsbilde - Klikk for stort bilde Scanpix/NTB