Sel kommunes kulturpris for 2022 til Blue Elite Esports

Driftsutvalget i Sel kommune har tildelt Blue Elite Esports Sel kommunes kulturpris for 2022.

Prisen tildeles med følgende begrunnelse:
Blue Elite Esports er en frivillig organisasjon som jobber for å tilrettelegge et bredt tilbud innen esport i regionen. Blue Elite Esports har et ungt, frivillig miljø som fra 2016 har arbeidet med å introdusere esport til nærmiljøet og åpnet opp for utvikling av esport talenter i regionen.

Organisasjonen er drevet av ildsjeler som legger ned mange og viktige timer med profesjonelt arbeid, for å skape et miljø og et fellesskap for gamere og alle som er interessert i nerdekultur. Blue Elite Esports har et sterkt fokus på barn og unge, og bygger fellesskap der alle kan oppleve tilhørighet og et trygt sted og være.

Gjennom mange oppdrag og aktiviteter har Blue Elite Esports vært med på å skape aktivitet og kultur for barn og unge innen spill, video og esport. De har bidratt til møteplasser for barn og unge i Vågå, Lom, Dovre og Sel. I Sel har Blue Elite Esport egne lokaler i Sel kommune, med fast esport- og gamingtilbud gjennom kulturskolen i Sel.
Esport er en samlekategori for elektroniske sport, der det konkurreres innen ulike videospill. Blue Elite Esports har hatt lokale deltakere med i nasjonale og internasjonale tevlinger. Blue Elite Esports er en frivillig organisasjon, der alle inntekter kanaliseres tilbake til organisasjonen.

Barn og unge med gaminginteresser nyter godt av Blue Elite Esports innsats. Denne innsatsen har gitt et flott tilskudd til fritidstilbudet for barn og unge i Sel. Det er skapt en møteplass der frivillige voksne med engasjement og interesse har vært med å løfte esport som en anerkjent og solid fritidsaktivitet.

Driftsutvalget i Sel kommune gratulerer Blue Elite Esports som vinner av kulturprisen 2022.