Ekstra dag for vaksinering 29.10. og 05.11.2024

Det er nå satt av to ekstra dager for vaksinering: tirsdag 29.10. og tirsdag 05.11.2024. Vaksineringen vil foregå på Otta legekontor. Det er mulig å bestille time til vaksinering digitalt på helsenorge.no eller kontakt legekontoret på tlf. 61 70 09 00. Merk i timebok ved digital bestilling hvilke vaksiner du ønsker. (I = influensvaksine, K= koronavaksine, P= pneumovaksine).

Influensavaksine kr 250,- / pneumovaksine kr 395,- / koronavaksine er gratis.

Influensavaksine:

Nær 1,6 million mennesker i Norge tilhører grupper med økt risiko for komplikasjoner av influensa. Influensa kan blant annet føre til lungebetennelse, hjerneslag og forverring av mange kroniske grunnsykdommer. Sykehusinnleggelse er nødvendig ved alvorlige komplikasjoner av influensa.

Koronavaksine:

Smitte av korona kan gi alt fra asymptomatisk infeksjon til alvorlig sykdom og i sjeldne tilfeller død. Viruset har fortsatt stor utbredelse i store deler av verden.

Pneumovaksine:

Folkehelseinstituttet viderefører anbefalinger om bruk av Pneumovax til eldre og risikogrupper. Beskyttelsen fra Pneumovax faller de første årene etter vaksinasjon. Folkehelseinstituttet har derfor endret anbefaling om revaksinasjon fra 10 år, til hvert 6. år for å opprettholde beskyttelsen.

Vi ønsker at alle i risikogruppen vaksinerer seg med både influensa- og koronavaksine. De som trenger påfyll av pneumovaksine kan også ta denne vaksinen samtidig.

Er du ikke i risikogruppen? Da må du ta kontakt med fastlege for resept om du ønsker influensavaksine.

Risikogrupper influensavaksine er:

• Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko.
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma),
    • hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)
    • diabetes type 1 og 2
    • leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)
  • Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte
  • Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser.
  • Saneringspersonale og andre som jobber med mistenkt eller bekreftet influensasyk tamfugl.

Risikogrupper koronavaksine er:

• Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere,
  • Aldersgruppen 18–64 år som inngår i en risikogruppe,
  • Aldersgruppen 12–17 år med alvorlig grunnsykdom,
  • Aldersgruppen 6 måneder –11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering.
  • Gravide i 2. eller 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko. Vaksinasjon av gravide vil også gi beskyttelse til det nyfødte barnet.
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte.

Kommunelegen i Sel.