Generelt bålforbud fra 15. april

I Norge er det et generelt bålforbud fra 15. april til 15. september. Da er det normalt ikke tillatt å tenne bål, engangsgriller, bålpanner og annen åpen ild, i skog og utmark uten tillatelse fra kommunen.

Selv om det er generelt bålforbud har du lov til å tenne bål der det er opplagt at det ikke kan starte en større brann. Dette kan for eksempel være hvis det ligger snø på bakken og det har regnet i lang tid. Det er også lov å bruke primus og kokeapparat i perioden med bålforbud, men du må vere varsom og vurdere om det er trygt.. Det er også lov til å grille på tilrettelagte grill- og bålplasser som er godkjent av kommunen.

Det er like fullt viktig å huske på at gnister kan fly langt, og det kan være tørt der gnisten lander, selv om det er fuktig der du gjør opp ild.

Det er også viktig å minne om det det er du som tenner ild som har det hele og fulle ansvaret for at det foregår trygt og at det er ordentlig slukket.

Husk at i de tilfeller åpen ild medfører brannutrykning kan forholdet bli anmeldt til politiet.

For oppdatering på skogbrannfare (og andre naturvarsler) kan du følge med på Meteorologisk institutt sin skogbrannfareindeks, varsom.no eller du kan også følge Sel brann- og redningsvesen på Facebook.

Bålforbud informasjonsplakat - Klikk for stort bilde