F.o.m 01.04 hvert år kan foresatte søke om redusert foreldrebetaling for neste barnehageår.
Siste godkjente skattemelding/skatteoppgjør blir automatisk hentet opp i søknaden når foresatte er registrert.
Søker kan i tillegg legge frem annen dokumentasjon for inntekt, dersom det er en vesentlig og varig endring i inntekten i hele husholdningen. For at søknaden skal kunne behandles må du legge ved tilstrekkelig dokumentasjon på hele husholdningens samlede inntekter. Dokumentasjon sendes til Sel kommune.
Søknadsfrist er 30. juni hvert år, dersom du vil ha søknaden behandlet innen 1. august.
Søknader etter fristen blir behandlet fortløpende, og vedtak om redusert foreldrebetaling er gyldig fra den første hele måneden etter at kommunen mottar søknaden, og gjelder for ett barnehageår.
Det gis ikke reduksjon i foreldrebetalingen med tilbakevirkende kraft. Ny søknad må sendes for hvert nytt barnehageår.
Ordningen med gratis kjernetid gjelder uavhengig om du har deltids- eller heltidsplass. Det betyr at et barn med deltidsplass med rett på fritak, har krav på fritak på 20 timer uavhengig av størrelsen på plassen.
Her kan du lese mer om foreldrebetaling fra Utdanningsdirektoratet
Forskrift om foreldrebetaling i barnehager
Her kan du søke om redusert foreldrebetaling