Viktig melding

Retaksering av eiendommer - Eiendomsskatt 2025

Det har blitt sendt ut nye skattesedler for eiendomsskatt, og vi forventer mange spørsmål. Her finner du svar på mange av de vanligste spørsmålene og viktig informasjon for å forstå din eiendomsskatt.

Har du spørsmål til eiendomsskatteseddelen du nå har mottatt fra Sel kommune, kan du sende spørsmålene dine skriftlig til følgende e-postadresse: eiendomsskatt@sel.kommune.no. Henvendelsen må som minimum innholde navn og adresse, samt gnr/bnr spørsmålet gjelder.

Det kan ta inntil 3 uker før du kan forvente svar på din henvendelse. Hvis du ikke har mulighet til å sende en skriftlig henvendelse, og ønsker å snakke med oss, kan du ringe Sel kommune og be om å få snakke med Eiendomsskattekontoret.

Politisk delegeringsreglement

Politisk delegeringsreglement vedtatt i kommunestyret 7.9.2020, Jfr. LOV-2018-06-22-83 Kommunal- og moderniseringsdepartementet Kommuneloven, § 5-14

Vedtatt politisk delegeringsreglement for Sel kommune (PDF, 887 kB)

 
Hvorfor delegeres det:
Den viktigste grunnen til at det skjer delegering av myndighet, er å avlaste den med myndighet og fordele arbeidsbelastningen på flere. En annen årsak kan være at det for å fatte hensiktsmessige vedtak er behov for fagkunnskap som den med myndighet ikke innehar. I tillegg vil en delegering i de fleste tilfeller gi en kortere saksbehandlingstid i den enkelte sak.
Kommuneloven § 5-2 innebærer at det i hovedsak kun er kommunestyret som har myndighet til å fatte vedtak på vegne av kommunen. Med tanke på det antall vedtak som fattes i en kommune årlig, sier det seg selv at det ikke er hensiktsmessig eller praktisk mulig at alle disse fattes av kommunestyret selv. For å unngå en slik situasjon må kommunestyret derfor delegere noe av sin myndighet til andre organer innen kommunen.