Kommunens saksbehandler er møteleder og gjennomfører møtet etter en på forhånd oppsatt møteplan.
Kommunen fører referat under veis. Referatet skal dokumentere de forutsetninger og konklusjoner som er lagt til grunn, og skal følge den videre saksbehandlingen. Referatet skal være omforent og sluttføres i møtet. Referatet gjøres tilgjengelig for tiltakshaver med en gang.
Tiltakshaver / ansvarlig søker informerer innledningsvis kommunen om det planlagte tiltaket, dets bakgrunn og forutsetninger, omfang og konsekvenser. Deretter gjennomgås tiltaket basert på innsendte kart og tegninger, redegjørelse og eventuell annen dokumentasjon som kommunen har bedt om.
Kommunen informerer om sentrale rammebetingelser som fremgår av plan- og bygningsloven, forskrifter og rikspolitiske bestemmelser. Kommunen informerer også om de lokale rammebetingelser som følger av lokale vedtekter og arealplaner som gjelder for området der tiltaket skal gjennomføres.
- Arealplanforutsetninger: Forholdet til gjeldende arealplangrunnlag og eventuelle behov for planendringer eller dispensasjoner gjennomgås.
- Forvaltningspraksis: Dersom kommunen har en entydig retningsgivende praksis for behandling av lignende tiltak vil kommunen informere om dette.
- Plassering og utforming av tiltaket: Kommunen kan gi faglig begrunnede synspunkter på det ønskede tiltakets plassering og utforming. Kommunen kan også opplyse om det er spesielle hensyn som må tas ut fra beliggenhet og omgivelser.
- Saksbehandlingen: Kommunen skal gi informasjon om saksbehandlingsfrister og antatt saksbehandlingstid. Den skal også informere om den videre saksgangen, krav til ansvar og kontroll med tiltaket, hvordan dette skal dokumenteres, tilsyn og annet som er relevant.
- Krav til dokumentasjon: Saksbehandler kan gi nærmere opplysninger om hva som må dokumenteres i søknad om tiltak, avhengig av tiltakets art, omfang og kompleksitet.